Jaakko Kuusisto

Hei me kiukkuillaan!

08/08/2012
Kommentteja (19)

Tarkoitus ei ollut blogata näin pian uudestaan, eikä varsinkaan aiheesta joka liippaa niin läheltä edellistä - mutta Johanna Korhosen kirjoitus Helsingin Sanomissa (Seitsemän syntiä, 8.8.) antaa nyt kuitenkin hiukan aihetta. Johanna toteaa klassisen musiikin kärsivän siitä nauttivien ihmisten itsensä luomista lieveilmiöistä, joita hän nimittää synneiksi. Pakko sanoa että jäin hämmennyksen valtaan.

 Jääkiekkoa ja musiikkia on aseteltu vastakkain niin monta kertaa ettei enää jaksaisi, mutta sen voin sanoa etten kohtuullisen monta ottelua seuranneena edelleenkään kykene ihan hahmottamaan miksi joku on joskus paitsiossa. Tämä ilmeinen osaamisen puute ei kuitenkaan estä pulssiani nousemasta epäterveellisille lukemille soveltuvissa kohdin ottelua. Ei oopperaakaan tarvitse ”tuntea” tai ”ymmärtää” jotta se aukenisi. Oopperassa tai klassisessa musiikissa muutenkaan - missään muussakaan taiteessa - ei ole olennaista osata joku tietty määrä nippelitietoa tai alan termistöä. 

 Seuraavaksi Johanna puhuu klassisen musiikin ”pelastamisesta” ja yleisön hiusväristä (”harmaa”). Minulla ei ole sellaista tietoa että klassinen musiikki olisi koskaan ollut varsinainen nuorisolaji. Onko se jollekulle joku ongelma että yleisö on varttunutta? Tekeekö se yleisöstä huonompaa? Miltä klassinen musiikki pitää pelastaa? 

 Jos joku ei ole huomannut, niin orkesterit noin keskimäärin eivät kuitenkaan suhtaudu yleisöönsä välinpitämättömästi, eikä nuoren yleisön tavoittamista ole mitenkään unohdettu. On konsertteja jotka räätälöidään tietylle yleisölle, on sävellysprojekteja lapsille, on kummiprojekteja. Lahdessa noin tuhat yläaste- ja lukio-opiskelijaa tulee parin viikon kuluttua seuraamaan varta vasten heille pidettävää esitystä, ja vastaavia esimerkkejä on monelta paikkakunnalta. Helsingin kaupunginorkesterin kummiprojekti oli komea esimerkki hyvästä ”outreach”-tyyppisestä toiminnasta.

 Väite kankeudesta saattaa joidenkin instituutioiden kohdalla pitää paikkansakin - taiteenlajista riippumatta - mutta todella väsynyttä on jälleen kerran puhua Savonlinnan Oopperajuhlista ”pakkonäyttäytymisten” paikkana. Ihan mihin tahansa suureen ja kansainväliseen tapahtumaan liittyy tietty määrä tilaisuuksia ja kutsuja jotka ovat ns. ”viran puolesta”. Totta kai myös Savonlinnassa, mutta eihän se kerro siitä tapahtumasta mitään!

 Puhuessaan ulossulkevasta ”kultista” Johanna menee vesille joissa minulta loppuu kaikki ymmärrys. Sellaista mielikuvaa kun kuulemma ruokitaan - mutta kuka sitä ruokkiikaan? Muusikot? Ei. Me olemme iloisia aina, kun ihan kuka tahansa vaivautuu tarkastamaan mitä meillä on annettavaa. Yleisö? Jos nyt sitten se yksi nirppanokka wannabe-kulttuuritantta yleistetään koko yleisöä edustavaksi, niin ehkä sitten. Mutta todellisuus ei ole tätä, vaan ihan tavallisia ihmisiä, joista jotkut tuntevat musiikkia paljon, jotkut vähemmän. Jos joku osaa klassisen musiikin sanaston etu- ja takaperin, ei se voi olla joku ihme ongelma jollekulle muulle. Pukeutumisestakin jaksetaan usein puhua: kun sinne pitää laittaa puku päälle ja pönöttää. Mutta kun ei pidä. Farkut on ihan jees. Jos joku haluaa juhlistaa arkeaan hiukan vetämällä solmion kaulaan, niin ketä se muka haittaa? Suomen Urheilugaalassa näkyi valtava määrä iltapukuja ja smokkeja, mutta ei syytöksiä elitismistä. Helsingin Musiikkitalon avajaiset olivat kuulemma ”lasienkilistelyä ja tylsiä puheita”. Kumma juttu kun siellä oli kuitenkin usean tunnin verran musiikkiesityksiä genreen katsomatta, joihin osallistuivat kaikki talon pääkäyttäjät. Kuka synnytti mielikuvan, ja mikä oli todellisuus? Esa-Pekka Salonen suoritti melko harvinaisen ulostulon hiljattain, perustellen seikkaperäisesti näkemyksiään. ”Ylimieliseltä kuulostavaa”, on tuomio. Onko niin että kaikki niinsanottua korkeakulttuuria puolustava puhe on ylimielistä kiukuttelua? Vai oliko puhuja väärä, kun asuu ulkomailla ja tienaa hyvin?

 Ihmisenä joka osallistuu noin sataan konserttiin vuodessa minun täytyy sanoa että ainoa paikka missä jotain kummallista mielikuvaa klassisesta musiikista levitetään ovat lehtien palstat. Haastankin jokaisen suomalaisen huolehtimaan siitä että käy edes kerran elämässään konsertissa. ”Minähän en sinne eliitin karkeloihin mene pelleilemään” -puheet varmaan ainakin vähenisivät.



Ville Lignell
08/08/2012, 12:55
Korhosen mielipiteet peilaavat vain aikakautemme globaalia uustylsistymistä ja miltei etsimällä etsittyä tilaa, jossa ihminen ei viitsi ponnistella minkään asian puolesta tai kehittää itseään. Valitettavasti median tendenssi joka puolella maailmaa on samansuuntainen. Aivan kuin musiikin tekijät ja siitä nauttijat liikkuisivat lehdistön kanssa eri planeetoilla... Erinomainen kirjoitus!
Rita Dahl
08/08/2012, 13:57
Hieman samaa aihetta/pointtia liipaten "epä"tantta: http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/lukijoilta/2831136/ooppera-on-taidemuoto-kaikille
Otto Auranen
08/08/2012, 14:35
"Korhosen mielipiteet peilaavat vain aikakautemme globaalia uustylsistymistä ja miltei etsimällä etsittyä tilaa, jossa ihminen ei viitsi ponnistella minkään asian puolesta tai kehittää itseään." Äh, tässä kommentissa palataan taas siihen ylimielisenä näyttäytyvään käsitykseen, että on olemassa "kehittynyttä tai kehittävää" ja siis ponnisteluja vaativaa ns. korkeakulttuuria (esim. klassista musiikkia ja oopperaa), johon verrattuna muut kulttuurimuodot ovat yleistä tylsistymistä ja velttoutta. Ymmärtääkseni Jaakko Kuusisto pyrki kirjoituksessaan juuri eroon tällaisesta kahtiajaosta.
Otto Auranen
08/08/2012, 15:02
"Korhosen mielipiteet peilaavat vain aikakautemme globaalia uustylsistymistä ja miltei etsimällä etsittyä tilaa, jossa ihminen ei viitsi ponnistella minkään asian puolesta tai kehittää itseään." Äh, tässä kommentissa palataan taas siihen ylimielisenä näyttäytyvään käsitykseen, että on olemassa "kehittynyttä tai kehittävää" ja siis ponnisteluja vaativaa ns. korkeakulttuuria (esim. klassista musiikkia ja oopperaa), johon verrattuna muut kulttuurimuodot ovat yleistä tylsistymistä ja velttoutta. Ymmärtääkseni Jaakko Kuusisto pyrki kirjoituksessaan juuri eroon tällaisesta kahtiajaosta.
Kirsi Virtanen
08/08/2012, 15:58
Minua huvitti Korhosen lopussa lause: "...johon me kultin jäsenet olemme sen kietoneet..." Ensin hän tuo esille miten elitistisiä, hienoja, päältä kauniita, älykkäitä ja yms. klassisen musiikin harrastajat (kaikki) ovat. Sitten hän muka hieman heitä haukkui koska eivät ymmärrä jääkiekkoa - kuten ei Korhonenkaan, jonka hän alussa totesi. Sitten, ihan, ihan lopussa Korhonen nosti itsensä näiden elitistien joukkoon koska on oikeasti sitä mieltä että klassisen musiikin ihmiset ovat parempia kuin muut. Periaatteessa Korhosen mielestä näin ei (tietenkään) pitäisi olla - mutta onpahan vaan - ja mikä parasta! Korhonen kuuluu itse parempien joukkoon! Kirjoitus oli loistoesimerkki "alenna ylentämällä" mentaliteestista; jääkiekko on ihan yhtä kivaa ja tarpeellista kuin klassinen musiikki. (Vaikka ei oikeasti olekaan mutta leikitään että se on koska silloin olemme poliittisesti korrekteja ja avarakatseisia ja suvaitsevaisia - jookosta!?)
Minna Lindgren
08/08/2012, 20:04
Kiitos, Jaakko! Hyvin samanlaisia reaktioita oli minulla. Ja Kirsin kommentti on loistava. Kolumnin ongelma oli juuri se, että kirjoittaja katsoi ylimielisesti aika moneen suuntaan.
Juha Makkonen
09/08/2012, 1:24
Opastetaan nyt vähäsen kun tilaisuus on: Paitsiotilanne syntyy silloin kun hyökkäävän joukkueen pelaaja etenee vastustajan siniviivan yli ennen kiekkoa. Vastaavasti jos kiekko karkaa takaisin sen siniviivan yli keskialueelle, pitää myös jokaisen hyökkäävän palata siniviivan taakse eli ottaa homma alusta. Noin se suurin piirtein menee. Futiksessa ei ole mitään siniviivoja, vaan tuo paitsio lasketaan alimmasta puolustavasta kenttäpelaajasta. Eli hyökkääjä ei saa olla lähempänä maalia (alempana) kuin puolustaja silloin kuin hänelle syötetään. Ei tarvitse ymmärtää kaikkea, että voi nauttia jostakin. Hyvin todettu. Taiteessa käytännöt on hyvä tuntea, että niitä voi halutessaan rikkoa. Kilpaurheilussa pätee välillä sama, mutta useimmin päinvastainen ajatus (ettei vahingossakaan rikkoisi). Ehkä harrastaja/puristi jne. - mikä onkaan kenenkin hulluuden aste - on altis sille kokemukselle, että odottaa keskustelukumppanilta arvostusta siinä määrin, että tämä olisi perehtynyt yksityiskohtiin. Inhimillinen, mutta paikoin kohtuuton vaatimus. Ehkä vika on siinä, että liian usein keskusteluyritykset ovat vain naamioitua itsepromootiota. Tässä kaikessa kuitenkin pitäisi olla kyse ihmisten kohtaamisesta, ei projektiosta.
Kirsti Määttänen
09/08/2012, 16:51
Jaakko Kuusiston kirjoitus on oivallinen. Kirsi Virtanen sen sijaan ei näy käsittäneen sitä muuta kuin väärin. - Pikkuisen ajattelua tekisi terää kommenteillekin.
Kaisa Väihkönen
09/08/2012, 20:07
Yhdyn täydellisesti Jaakko Kuusiston mielipiteeseen! Mikä ihme Johanna Korhosta riivaa!
Jaakko Kuusisto
10/08/2012, 0:01
Kiitos, Juha! ;-)
Timo Ahtinen
11/08/2012, 0:54
Korhosen tekstiä en enää kommentoi. Sen ylimielisyys ja vanhan toistaminen on jo todettu minua paremmin kirjoittavien toimesta. Ohjaan siis rohkeasti tämän viestiketjun "paitsio"-nimiselle sivuraiteelle vähän tarkentaen Juhan sinänsä mainiota kommenttia. Jalkapallossa siis näin: "Pelaaja on paitsiossa, jos hän on lähempänä vastustajan kenttäpuoliskon päätyrajaa kuin sekä pallo että vastajoukkueen toiseksi alin pelaaja (alin pelaaja on yleensä maalivahti)." Tästä siis seuraa implisiittisesti, että hyökkääjän ja vastustajan kenttäpuoliskon päätyrajan välissä on oltava KAKSI pelaajaa, ja toisen ei tarvitse olla maalivahti, vaikka useimmiten näin onkin. :-)
Piia Komsi
16/08/2012, 12:39
Kiitos Jaakko!
Piia Komsi
16/08/2012, 12:40
Siis sun kirjoitus hyvä!
Olavi Nieminen
10/09/2012, 20:04
Kiitos blogista. Nyt olemme sitten budjettileikkausten edessä. Ensin saadaan Hesaan Musiikkitalo, ooppera ja teatteri rakennuksineen kaikkineen kuntoon ja sitten ruvetaan ajamaan toimintoja alas! Mikähän on ko. ministerin todellinen tahtotila asioissa, olisiko revanssimieli? Miten käy kansainvälisen tason ylläpito ja miten käy pääsylippujen hintojen ? Meinataako kaikesta tästä tehdä vain eliitin kulttuuria? Mikä on valtion todellinen vastuu ja velvollisuus ?
Jaakko Kuusisto
11/09/2012, 17:51
Kiitos Olavi kommentistasi. En usko että ministerin tahtotila millään tavalla on ajaa näitä laitoksia alas. Lähinnä ongelma on nyt se, että kaikki joutuvat osallistumaan "talkoisiin", riippumatta siitä millä leikkauksilla on mitään merkitystä tavoitteen eli valtionvelan lyhentämisen ja budjetin tasapainottamisek kannalta. On tottakai murheellista jos keskeisten taidelaitostemme tasoa ajetaan alas, ilman että niitä leikkauksia edes huomaa ketjun toisessa päässä, eli valtion menojen vähentymisenä. Koko taidebudjetti on prosentuaalisesti niin pieni ettei sillä pelastettaisi mitään, vaikka kaikki taidetuki lopetettaisiin - eikä mistään sen suuntaisesta edes keskustella. Täytyy nyt odottaa vähän ja katsoa kun tilanne tarkentuu. 2014 tulee joka tapauksessa olemaan vaikea vuosi kaikille.
Piia Hirvensalo
09/12/2012, 20:29
Kirsi Virtanen oli käsittänyt JOHANNA KORHOSEN kirjoituksen täysin oikein ja kritikoi sitä erinomaisesti. JAAKON tekstistä hän ei sanonut sanaakaan, paitsi piilotetusti, Korhosen kirjoituksen epäkohtia esiin nostamalla. Pikkuisen lukutarkkuutta tekisi terää kommentoijalle.
Einari keskipörhölä
18/09/2013, 8:41
Terve Jaakko Helsingin sanomien keskustelupalstalla kirjoitit näin: "Nimimerkille "Tulevaisuus" tiedoksi että ns. rytmimusiikin ja klassisen musiikin menestystä on erittäin vaikea vertailla normaaleilla listasijoitus - kiertuemenestys - mittareilla. Pitää ottaa huomioon että pelkästään Saksassa on kymmeniä sinfoniaorkestereita jotka soittavat valtaosaltaan klassista musiikkia. Ne keräävät yleisöjä joiden yhteenlaskettu määrä on miljoonia vuodessa. Suomalaiset kaupunginorkesteritkin keräävät vuodessa karkeasti arvioiden 750.000 kuulijaa vuodessa - ilman että levyt keikkuvat myyntilistoilla. Tuollainen määritelmä että "hyvin harva" on kiinnostunut klassisesta musiikista on ongelmallinen, kun sen tueksi ei esitetä mitään dataa." On kuitenkin niin että rytmimusiikin konserteissa todennäköisesti pelkästään yhden viikonlopun aikana(festariaikaan esimerkiksi) kertyy 750 000 kuulijaa täyteen. (tanssipaikat pop rock konsertit ym) Eli kyllä kevyt on paljon suositumpaa kuin klassinen...tämä nyt sentään pitäisi pystyä myöntämään..dataa on jos sitä haluaa lukea...
Einari keskipörhölä
18/09/2013, 9:58
Terve Jaakko Helsingin sanomien keskustelupalstalla kirjoitit näin: "Nimimerkille "Tulevaisuus" tiedoksi että ns. rytmimusiikin ja klassisen musiikin menestystä on erittäin vaikea vertailla normaaleilla listasijoitus - kiertuemenestys - mittareilla. Pitää ottaa huomioon että pelkästään Saksassa on kymmeniä sinfoniaorkestereita jotka soittavat valtaosaltaan klassista musiikkia. Ne keräävät yleisöjä joiden yhteenlaskettu määrä on miljoonia vuodessa. Suomalaiset kaupunginorkesteritkin keräävät vuodessa karkeasti arvioiden 750.000 kuulijaa vuodessa - ilman että levyt keikkuvat myyntilistoilla. Tuollainen määritelmä että "hyvin harva" on kiinnostunut klassisesta musiikista on ongelmallinen, kun sen tueksi ei esitetä mitään dataa." On kuitenkin niin että rytmimusiikin konserteissa todennäköisesti pelkästään yhden viikonlopun aikana(festariaikaan esimerkiksi) kertyy 750 000 kuulijaa täyteen. (tanssipaikat pop rock konsertit ym) Eli kyllä kevyt on paljon suositumpaa kuin klassinen...tämä nyt sentään pitäisi pystyä myöntämään..dataa on jos sitä haluaa lukea...
20/07/2017, 16:04

LEAVE A COMMENT:

Name:

Comment: